22.04.2018 19:54
Protože máme nejen rádi Barokní areál Skalka nad Mníškem pod Brdy, ale rádi pomůžeme i přírodě, vyšli jsme dne 21.4.2018 na Skalku posbírat odpadky. Na závěr nechybělo ani občerstvení v místním oblíbeném bistru. Poděkování Šárce Slavíkové Klímové za zorganizování akce. Pár foto zde: brdskysikula.rajce.idnes.cz/Uklidme_Cesko_2018_-_UKLIDME_SKALKU./
20.04.2018 07:24
V první - suché části hodiny jsme přišli hravými pokusy na to, co je těžiště a vyrobili jsme si i fyzikální hračky -papouška, postavičku z kinderka i špuntového těžišťáka.... a o zábavu bylo postaráno!
Ve druhé - mokré části, jsme se vrhli na atmosferický tlak a hydrostatický tlak.
Vyzkoušeli jsme si i všichni pokus s ponorkou.
Zanořování – vytlačením vzduchu z ponorky vodou, se zvětší hmotnost ponorky (díky vodě) a gravitační síla je větší než síla vztlaková.
Vynořování – foukáním do brčka, vzduch vytlačí vodu ven a ponorka tak zmenší svoji hmotnost. Gravitační síla je menší než vztlaková.
Pomocí pokusu s Pythagorovým pohárkem jsme při nalévání kapaliny postupně plnili nasávací soustavu z brček, až do okamžiku, kdy rozdílnost tlaků způsobila přetékání kapaliny.
Fotodokumentace zde: brdskysikula.rajce.idnes.cz/Mlady_vedec_s_pokusy_v_ZS_Kairos/#P1000707.jpg
18.04.2018 20:03
Klub Mladý vědec při Spolku Brdský šikula prezentoval svoji činnosti pro seniory v mníšeckém Domečku pod Skalkou (domov důchodců). Na tomto setkání si společně senioři s našimi "mladými vědci" mohli vyzkoušet různé hravé a zábavné pokusy z oblasti fyziky. Důchodce nejvíce zaujaly pokusy spojeny s Archimédovým zákonem, těžištěm, elektrickou vodivostí, skládáním barev, vodním tornádem, nebo Pythagorovým pohárem - kdy jsme při nalévání kapaliny postupně plnili nasávací soustavu, až do okamžiku, kdy rozdílnost tlaků způsobila přetékání kapaliny.
Toto společné mezigenerační setkání bylo důležité pro děti také z hlediska vzájemné podpory, kdy děti obdržely od zkušeného dědečka, například rady a tipy k elektrotechnice. Děti v milém prostředí ztratily zábrany a trému veřejně prezentovat a předvádět pokusy.
Senioři, doufáme, že si zpestřili své odpoledne a podle jejich reakcí také soudíme, že se s námi i dobře bavili.
Pár foto zde: brdskysikula.rajce.idnes.cz/Mladi_vedci_pro_seniory./
13.04.2018 15:53
Po vzoru peruánských indiánů, kteří jsou nuceni pěstovat brambory na malém prostoru, tak i po vzoru městských komunitních zahrad, mezi paneláky, jsme se rozhodli založit si vlastní záhony v pytlích. Výhoda tohoto druhu zahradničení spočívá v tom, že se na malé ploše dá poměrně snadno vypěstovat různá zelenina, brambory, anebo bylinky, či jahody. Prý to není náročné, postačí na to malá plocha. Není potřeba záhony připravovat, ani brambory nijak okopávat. Na naše záhony jsme použili jak jutové pytle, tak jsme z recyklovali plastové pytle od zeminy, hnojiva, nebo krmení pro zvířata. Plastové pytle jsme samozřejmě na vícero místech proděravěli, aby mohla přebytečná voda odtékat.
Na tomto způsobu farmaření děti upoutalo také to, že je to i jeden ze způsobu přežití v potravinových krizích po válkách či přírodních katastrofách. Z informací od babičky, která vyrůstala v průběhu války, se děti dozvěděly i to, jak v té době dali jednu bramboru do sudu s trochou hlíny a jak nať rostla, přisypávalo se stále víc hlíny. Výnos prý byl desetinásobný, oproti klasickém pěstování na záhonu, nehledě k úspoře místa.
Pro setbu děti dostaly z farmy vhodné brambory, odrůdy: Annabelle- raná. Krom brambor vysely a vysadily také papriku, rajčata, mrkev, ředkvičku, hrášek, jahody a nezapomněly ani na bylinky. Uvidíme, jak se nám tento druh farmaření letos povede a jaká bude úroda.
Fotogalerii budeme postupně doplňovat zde: brdskysikula.rajce.idnes.cz/Pestitelstvi/#P1000639.jpg
07.04.2018 11:06
Věnovali jme se s dětmi termodynamice. Povídali jsme si o přestupu tepla mezi látkami, ale i za jakých okolností teplo vzniká.
Předvedli jsme si pár ohnivých pokusů, které dětem pomohly pochopit a přiblížit děje, které jsme probírali v minulosti, stejně tak i nové poznatky, jako:
- hořlavé a nehořlavé látky
- tepl. vzduch stoupá nahoru
- teplo vzniká při hoření, ale i jako výsledek chemické reakce
- pro hoření je potřebný kyslík
- karamelizace cukru
- katalýza popelem
Pomocí posledního pokusu, se děti vžily do role faraonových věštců a snažily se ze vznikajících "struktur" vymyslet symboliku. A tak nám z plamenu vyvstali nejen hadi - symbol úrody a bohatství, ale i jeskyně - symbol ochrany a tajemna, pavouk - štěstí, želva, byla dětmi definovaná jako moudrost a silná hradba jako spojenectví.
Pár foto zde: brdskysikula.rajce.idnes.cz/Mlady_vedec_s_pokusy_v_ZS_Kairos/#P1000603.jpg
27.03.2018 17:50
Již od nepaměti je vajíčko symbolem zrození.
Malovaná Velikonoční vajíčka - kraslice, slouží ženám a dívkám jako odměna pro koledníky za vyšlehání pomlázkou. Ornamenty na vajíčkách, ale i jejich barva, měly svoji symboliku. Nejčastěji se používal ornament květin a to jako symbol probouzející se přírody na jaře. I děti z našeho spolku se pustily do příprav velikonočních kraslic a jak jinak, než vědecky a svá pozorování následně vyhodnotily:
Zdobení kraslic dle návodu z youtube pomocí pěny na holení a potravinové barvy (pozorování adheze).
Návod z youtube: www.youtube.com/watch?v=ibTvo5iymkM
Naše pozorování:
1. varianta- prázdná skořápka bez namočení v octu, použita pěna na holení a potravinová hustá barva. Výsledek - téměř nic z barvy nepřilnulo.
2. varianta - prázdná skořápka s namočením v octu. Výsledek - v rukou nám rychle praskala, nedařil se nám pokus
3. Jedlá varianta - vařené vajíčko namočeno v octu (skořápka zbělela a došlo k malému narušení struktury skořápky), použita šlehačka ve spreji a potravinářská hustá barva. Výsledek - velice málo barva přilnula, šlehačka se rychle roztékala.
4. varianta - uvařené vajíčko namočeno v octu, použita pěna na holení a potravinářská hustá barva. Výsledek - barva přilnula více než v případě 3, ale rozhodně ne tolik, kolik ve videu.
5. varianta - plastové vajíčko s použitím pěny na holení a husté potravinářské barvy. Výsledek - bez jakéhokoliv přilnutí barvy na povrchu po zaschnutí a opláchnutí nic nezůstalo.
Následně jsme se pustili do jedlá varianty barvení vajíček s použitím přírodních materiálů dle receptu našich babiček:
Ingredience na jednotlivé barvy:
Hnědá: cibulové slupky, dubová kůra
Žlutá: kurkuma
Modrá: červené zelí
Zelená: špenát, kopřivy
Červená: šustí z červené cibule a pokrájená červená řepa
Černá: saze
Postup: Ingredience nejprve rozvařte zhruba 10 minut ve vodě s octem, přidejte čerstvé vajíčko, které 10 minut vařte. Pak ho nechte barvit. V hrnci musí být dostatečné množství vody, aby se vejce celé potopilo. Čím více jednotlivých ingrediencí dáte vařit, tím bude barva sytější. Vajíčka musíte během barvení otáčet.
Naše pozorování:
Odzkoušeno na bílých vajíčkách, která byla uvařena a následně ponechána v nálevu:
cibulová šlupka 2 hodiny- krásna hnědá až do červena
červené zelí 2 hodiny do siva, 6 hodin do modra, 12 hodin pěkná modrá
kurkuma 6 hodin -jemná pěkná žlutá
červená řepa - 6 až 12 hodin - stejné obarvení a to hnědé (žádná růžová, nebo červená nebyla)
špenát-ani po 24 hodinách nic, tedy nepatrně nažloutlé..
Závěr: cibulová slupka je jasný favorit. Nejlevnější, nejrychlejší, s nejhezčím výsledkem.
Fotodokumentace zde: brdskysikula.rajce.idnes.cz/Barveni_velikonocnich_vajicek_-_projekt_deti./
25.03.2018 07:00
Tento víkend odstartoval další ročník vzdělávacího projektu pro nadané studenty Space Academy – Kosmická akademie, kterou organizuje Česká kosmická kancelář s podporou grantu od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Hlavním cílem Kosmické akademie je podchycení a rozšíření zájmu a osobní iniciativy mladých zájemců o kosmické vědy. Díky vzdělávacímu programu Kosmické akademie v České republice funguje dlouhodobý projekt cílený na specifickou skupinu nadaných a talentovaných studentů, který jim poskytuje maximální možnou odbornou i vědomostní podporu. Jedná se o žáky základních škol i středoškoláky, kteří se velmi intenzivně a dlouhodobě věnují kosmonautice a astronomii, ale i dalším oblastem moderní vědy a techniky. Formou přednášek o odborných tématech kosmonautiky, besed s předními českými vědci a exkurzí získají mladí účastníci nový náhled na historii, současnost a budoucnost kosmonautiky, astronomie a příbuzných věd v České republice i ve světě (více na https://www.czechspace.cz).
Máme velkou radost, protože se mezi účastníky letošního ročníku dostal i jeden člen z našeho klubu Mladý vědec. Držíme mu palce, ať se mu v Space Academy líbí a daří.
16.03.2018 12:11
Dne 15.3.2018 jsme si vysvětlili na hodině pojem aerodynamika, jako obor fyziky, zabývající se studiem pohybu plynů a jejich vzájemným působením s pevnými objekty. Řekli jsme si jaký je to aerodynamický tvar i od čeho aerodynamika závisí. Přiblížili jsme si pojmy tlak, vztlak, tíha, aerodynamický odpor. Objasnili jsme si, co je podtlak, přetlak, ale i vakuum.
Pomocí vákuovačky jsme zvětšovali objem balonku, sladkých indiánků, ale i marschmellows. Se soustavou stříkaček s kanilou jsme se pohráli i s hydraulikou, vysvětlili jsme si pascaluv zákon a mnoho dalšího.
Aeodynamický olympijský závod, který jsme si dali, nám pomohl pochopit na jakém principu pracuje šlapací raketa, foukací raketa co si děti vyrobily, nebo vzdušné dělo, nebo vztlak kterým jsme míček drželi v povětří.
05.03.2018 18:48
Pokusy v klubovně Mladého vědce byly tentokrát zaměřeny na elektromagnetickou indukci, elektromagnetické pole a elektromagnet.
Pomocí elektromotoru jsme si vyrobily fyzikální hračky.
Na pár foto se můžete podívat zde:
Hezké videa s našimi pokusy jsou zveřejněny zde:
Děkujeme společnosti AVBOX Mníšek pod Brdy za finanční podporu pro naši činnost.
01.03.2018 16:18
Dne 1.3.2018 probíhala hodina v "zatemněné místnosti", jelikož k pokusům jsme potřebovali tmu.
Věnovali jsme se totiž luminiscenci.
Napřed jsme si něco řekli o fosforescenci a fluorescenci a pak jsme pracovali s UV světlem, pod kterým jsme zkoumali různé materiály i tekutiny (např. tonik, banánky v čokoládě, prášek na praní...).
Každé dítě pracovalo s pracovním listem a s vlastní UV baterkou i normální baterkou a "neviditelným inkoustem", který bylo možno vidět pouze pod UV světlem.
Řekli jsme si něco i o bioluminiscenci a elektroluminiscenci, ale i termoluminiscenci.
Nakonec jsme se vrátili opět k pokusům a pozorovali jsme, co se stane, když vzájemně budeme míchat různé barvy a tekutiny při UV světle.
Chemiluminiscence, která vzniká přímou proměnou chemické energie na světelnou, to bylo to, co nás pak dále rovněž zajímalo.
Vysvětlili jsme si, co je to "chemické světlo" a kde má všude využití.
Součástí hodiny byla i malá hravá dílna - výroba příšerek, svítících ve tmě.
Pár foto zde: brdskysikula.rajce.idnes.cz/Mlady_vedec_s_pokusy_v_ZS_Kairos/#P1000365.jpg
26.02.2018 12:00
Prezentace o Řecku, staré řecké báje, vaření dolmades a tzatziky, ochutnávka baklavy a chalvy, výroba Pythagorova poháru i s fyzikálním vysvětlením, čekalo dne 25.2.2018, na účastníky projektu Spolku Brdský šikula, s podtitulem:
Řecko - kolébka evropské kultury, země pohádkových ostrovů s nejkrásnějšími plážemi Středomoří, i klášterů mezi nebem a zemí.
Děkujme za účast! a na fotogalerii se můžete podívat zde:
brdskysikula.rajce.idnes.cz/Mezinarodni_projekt_Spolku_Brdsky_sikula_Cesta_domova_-_cast_Recko_./
Projekt je realizován díky podpoře Středočeského kraje.