Hodina optiky v Mladém vědci 1.část.

16.11.2016 11:27

Na hodině Mladého vědce, dne 15.11.2016, jsme si hráli se světlem a jeho lomem.
Pomocí CD, tak, že jsme s ním pohybovali proti světelnému zdroji, jsme mohli pozorovat složky světla.
Pozorovali jsme tento jev  i pomocí baterky.
Definovali jsme si Spektroskop jako přístroj na rozkládání viditelného světla na jednotlivé složky.
Ale také jsme si pomocí jiné pomůcky skládali jednotlivá barevná světla a mohli tak pozorovat jejich výsledná zbarvení.
Dále jsme si povídali o tom, že když dopadá světlo na rozhraní dvou prostředí, pak se částečně odráží a částečně prochází z jednoho prostředí do druhého a veličina, která je daná poměrem rychlosti světla ve vakuu a rychlostí světla v daném prostředí nám vyjadřuje index lomu.
Také jsme se zabývali, lomem světla, tedy optickým jevem, ke kterému dochází na rozhraní dvou prostředí.
Když mají obě prostředí téměř stejný index lomu, paprsek se neláme, ale šíří se přímočaře, protože úhel dopadu a úhel lomu jsou stejně velké. Provedli jsme tedy pokus, pomocí kterého jsme zneviditelnili skleněnou tyč ponořenou do oleje. Pak jsme také provedli pokus, kdy jsme pomocí gelových kuliček napřed zneviditelnili obrázek pod skleničkou, následně jsme ho přidáním vody opět zviditelnili.
Zopakovali jsme si na připomenutí  i další pokusy, které jsme již znali.
Zajímal nás dále periskop, to optické zařízení, které umožňuje boční posun přijímaného světelného paprsku a každý si vyrobil svůj vlastní.
A jelikož jsme trošku neplánovaně "zabrdli" i do elektromagnetického spektra a rozpoutala se mezi dětmi diskuse ohledně rádiových vln, mikrovlnném, infračerveném, ultrafialovém, rentgenovém záření, či záření gama, nestihli jsme všechno a tak příští hodinu budeme ještě optikou pokračovat.
Hmmm, vyrůstají nám v Mníšku další Einsteinové..
 

—————

Zpět